Studiemiddag Voila

16 juni 2025

Richting geven aan de bedoeling: drie strategische thema’s

Akke Wiersma, bestuurder van Stichting VOILA, presenteerde de speerpunten van het nieuwe meerjarenbeleidsplan. Vanuit onze gezamenlijke bedoeling zijn drie strategische thema’s geformuleerd die ons richting geven in het dagelijks werk:

1. Elk kind zien in de groep

Kinderen ontwikkelen zich het best in een rijke pedagogische en didactische leeromgeving waarin zij zich welkom, veilig en gezien voelen. We benaderen kinderen niet enkel als individuen, maar nadrukkelijk ook als onderdeel van een groep. Binnen deze groep staan samenwerking, gezamenlijke verantwoordelijkheid en hoge verwachtingen centraal. Sterke routines, warme relaties en een duidelijke structuur zorgen ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen binnen de dynamiek van de klas.

2. Veerkrachtig vakmanschap in het team

Goed onderwijs maak je samen. Veerkrachtig vakmanschap betekent dat we elkaar als collega’s versterken, kritisch met elkaar meedenken en leren van én met elkaar. Het vraagt om een professionele cultuur waarin we de dialoog aangaan over ons handelen en bewuste keuzes maken over bijvoorbeeld leskwaliteit, ouderbetrokkenheid en professionalisering. We investeren in werkplezier, balans en vitaliteit, want duurzame onderwijskwaliteit begint bij sterke, gezonde teams.

3. Samen groeien met de gemeenschap

Onderwijs staat niet op zichzelf. Onze scholen vormen een levendig onderdeel van hun omgeving. We bouwen samen aan een gemeenschap waarin kinderen, ouders, scholen en partners zich verbonden voelen. Niet langer in termen van ‘wij en zij’, maar vanuit een groter ‘wij’. We dragen samen de verantwoordelijkheid om kinderen op te laten groeien in een rijke, veilige en inclusieve omgeving – in en buiten school.

In schooljaar 2025-2026 zullen alle VOILA-scholen hun schoolplannen schrijven, gebaseerd op deze drie thema’s. Zo werken we samen aan betekenisvol onderwijs, stevig verankerd in onze visie én in de praktijk van alledag.

Inspirerende lezing van Bert Wienen: van individueel naar inclusief

De middag werd afgesloten met een krachtige lezing door Bert Wienen, onderzoeker, spreker en auteur van het Onderwijsboek van het Jaar 2023 Van individueel naar inclusief onderwijs. Onder het prikkelende thema “Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?” daagde Bert ons uit na te denken over de balans tussen zorg en goed onderwijs.

Bert begon zijn verhaal met een persoonlijk relaas over zijn herstel na een ernstig ongeluk. Zijn proces van opnieuw leren lopen, stap voor stap de trap op, diende als treffende metafoor voor de uitdagingen in het onderwijs: leren is mooi, maar vraagt ook om doorzettingsvermogen en gezamenlijke inspanning.

Zijn pleidooi was helder: terug naar de basis. Minder focus op labels, meer vertrouwen in de kracht van de leerkracht en de klas als gemeenschap. In plaats van loslaten bij problemen, juist samen blijven zoeken naar oplossingen. Hij gebruikte het beeld van de brandweerauto als symbool: “Als het brandt in je klas, bel je niet iemand anders, dan ga je zelf blussen. Samen, totdat het vuur gedoofd is.”

Met scherpe observaties over de huidige zorgcultuur en heldere oproepen tot verbinding, professionaliteit en vasthoudendheid, wist Bert ons te raken én te activeren.

Een middag die blijft hangen
Na afloop werd er informeel nagepraat onder het genot van een hapje en drankje verzorgd door De Mof. De reacties van de medewerkers waren zeer positief. De middag gaf niet alleen richting aan ons beleid, maar ook inspiratie voor de praktijk.

Zoals één van de collega's het treffend verwoordde:
“Deze middag herinnerde ons eraan dat we samen het verschil maken. Goed onderwijs is het fundament. Laat een kind nooit los.”

Met deze gezamenlijke energie en gedeelde visie zetten we koers naar de toekomst.

 

Home Nieuws Studiemiddag Voila